I takt med att produkters mjuka värden har blivit allt viktigare för kunden, har teknikinformationen utvecklats från ”ett nödvändigt ont” till ett konkurrensmedel. Väl utformad teknikinformation kan medföra stora fördelar för företaget:
Eventuella frågetecken kring produkten rätas ut redan i den medföljande dokumentationen.
Kunden får ett bättre första intryck av produkten, användarupplevelsen förhöjs och frustrationen över ”obegripliga” funktioner uteblir.
Risken för problem till följd av felanvändning av produkten minskar. Detta bidrar ytterligare till ökad kundnöjdhet och minskat tryck på kundtjänst.
Begreppet teknikinformation omfattar allt från produktblad, bruksanvisningar och monterings-/installationsanvisningar till service- och underhållsanvisningar och eftermarknadsinformation. Miniminivån på teknikinformationen regleras av lagkrav.
Teknikinformation kan idag distribueras på många olika sätt, exempelvis i tryckt form, online eller som en integrerad del av den tekniska produkten. Både valet av distributionskanal och komplexiteten hos materialet bör anpassas efter målgruppen.
En professionell teknikinformatör har ett brett kunnande inom såväl teknik som språk och pedagogik.
Teknikinformatören kan erbjuda teknikföretag hjälp med: